Tuesday, April 20, 2010

SELAMAT HARI PERSAHABATAN SEDUNIA...???.


Salam Ukhuwwah...





Tegur aku jika aku mulai sombong...

Tegur aku jika aku mulai angkuh...

Tegur aku jika aku mulai salah...

Kerana aku sangat memerlukan...

Sahabat sepertimu...

Hari ini...

Esok...

Dan Selamanya...


KA terima mesej ni dari kawan-kawan KA dalam minggu ni.Ada juga beberapa blog yang memaparkan mesej seperti di atas.KA tertanya-tanya sendiri,ada ke hari tersebut???Selama hidup ni,KA tak pernah dengar pun.Atau mungkin KA yang ketinggalan...Tapi bila KA tanya pada En.Google,ini yang KA dapat...


Hari persahabatan sedunia adalah saat hari minggu pertama di bulan ogos, setiap tahun.
Tidak ada sejarah yang lengkap dan jelas untuk menjelaskan awal
penentuan hari tersebut. Bermula dari negara US, tahun 1935 yang
menetapkan hari persahabatan sedunia setiap hari minggu di bulan ogos.


Ada juga negara lain yang menetapkan hari persahabatan sedunia pada tarikh
yang berbeza, misalnya negara Argentina dan Uruguay, serta negara lainnya,
yang merayakan pada tanggal 20 Julai setiap tahun..



Sekiranya benar bagai dikata,maknanya tak tepatlah waktu untuk ucapan tersebut....


Sebenarnya tidak.Pada KA "Hari Persahabatan Sedunia" adalah setiap hari.Peringatan dari kawan-kawan dan sahabat untuk diri kita,itulah yang paling penting.Ikatan persahabatan perlu diperkukuhkan setiap saat dan waktu.


Kepada semua sahabat-sahabat ketika kecik dulu yang sama-sama main masak-masak,gaduh-gaduh dan mengenali alam persekolahan di Pontian Reservoir English School,Ulu Choh.


Mengenali alam remaja di Sekolah Menengah Laksamana,Kota Tinggi.


Alam perasan-perasan di Institut Kemahiran MARA,Johor Bahru.


Alam bekerja di EME dan Thomson,Kota Tinggi.


Dan Alam senja mengenali dan menjalani kehidupan berjemaah.


Sesungguhnya mengenali mereka semua,adalah sesuatu yang amat bermakna dan berharga. Semoga ikatan ini kekal hingga keakhir hayat.


Kepada semua..."Selamat Hari Persahabatan Se Dunia"


Persoalannya???Adakah KA seorang sahabat yang baik buat mereka???








No comments:

Post a Comment