Monday, April 12, 2010

RESIPI NASI TOMATO...

Salam Ukhuwah...

Hemmm.....penatnya...Apalah yang penat sangat tu KA???Taktaulah....Nak kata banyak keja... takde pun.Asyik dok riba tangan aje ni...Mungkin sebab cuaca panas sangat,tu yang jadi dok rok (tak larat).


Kelmarin dok sibuk siapkan coklat yang kawan-kawan Kakak nak beli.Dah kirim awal-awal pada Kakak sebelum balik hari Khamis.Buat pun cuma 2 jenis,macam biasa je coklat oreo dengan coklat peanut wafer.Kata Kakak kalau tak bawak,kesian pulak bila kawan-kawan datang tanya. Setakat ni,dia orang masih belum puas lagilah makan coklat tu dan Kakak pun bukannya jual banyak sangat.Tapi tak dan sejam,licin.....biar banyak mana pun Kakak bawak.Ini maknanya, Ummi kena rajin buat coklat baaaanyak-banyak....muahaha....


Hari tu KA masak daging rusa dengan Nasi Tomato.Jadi hari ni KA nak berilah resipi nasi Tomato pulak.Resipi ni KA ambik kat rumah Ummizaihadi dari Kuantan dan Ummi pulak ambik dari rumah Che De Sam.Sebelum beri resipi tu,KA nak cerita sikit.Kadang-kadang KA heranlah bila masuk rumah-rumah orang dalam blog ni yang mana setiap hari ada aje resipi baru.Rajin sungguhlah dia orang ni masak yang best-best setiap hari.KA tabik betullah.Mereka ni semua bukannya surirumah sepenuh masa.Berkerjaya dan bukan calang-calang orang.Sebabnya,KA yang duduk rumah ni pun kadang-kadang (selalu??)tak tau nak masak apa dan kadang-kadang (selalu???) malas nak masak apa-apa...muahahaha...... KA harap,insyallah akan datang,KA akan rajin seperti mereka.



Berbalik kepada resipi tadi,KA cuma copy&paste ajelah dari blog Ummi.Maklumlah...rajinnnn...
Terima kasih Ummi kerana sudi berkongsi resipi yang sedap-sedap di alam cyber ni.Insyallah akan dapat ganjaran dari ALLAH.



Penyediaan bahan-bahan untuk dimasak...




Bahan:-

5 cawan beras basmathi - cuci dan toskan.
1/2 cawan susu cair
4 biji tomato - cincang
1/2 cawan sos tomato
2 sudu besar marjerin/minyak sapi
5 sudu besar minyak
garam
air (ikut sukatan - 5 cawan jugak)
daun pandan/daun sup

Bahan Tumis:-

3 ulas bawang putih - hiris
5 ulas bawang merah - hiris
1 inci halia - hiris
3 biji buah pelaga
3 kuntum cengkih
1 inci kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang

Cara Memasak:-

Gunakan periuk nasi elektrik dan tumis bawang merah, bawang putih, halia dan rempah tumis ke dalam minyak hingga naik bau. Masukkan susu cair, tomato, garam dan gaul rata. Tambahkan air dan biar mendidih. Masukkan beras dan daun pandan. Alihkan periuk ke dalam rice cooker dan biarkan nasi masak seperti biasa. Bila telah masak, kacau rata perlahan-lahan. Hiaslah dengan bawang goreng dan tabur daun sup.



Walaaa...dah siap pun.Tapi KA tak guna beras basmathi.Guna beras biasa je dan takda juga taburan daun sup dan bawang goreng.Tak ingat...





Kepada semua,Selamat Mencuba Untuk Menjamu Selera...

2 comments:

  1. uish.....lawan toke nampak.....gane leh ubah backgr0und nie...

    ReplyDelete
  2. Saya budak baru belaja.

    Bila dh pandai,,,

    tolong lawanlh...huahaha...

    ReplyDelete