Thursday, April 15, 2010

BLOGS DAN BLOGGERS.MACAM-MACAM ADA..(1).

Salam Ukhuwah...

Dah beberapa hari KA tak buat n3 baru.Kadang-kadang memang takde apa-apa yang nak ditulis tapi kadang-kadang memang banyak nak ditulis.Cumanya,tak reti kat mana nak mula dan bila dah tulis,tak tau nak berhenti...


Dulu masa sekolah,kalau nak buat homework atau ulangkaji,kitaorang(memanglah kita,orang) akan duduk dalam satu bilik.Lebih kurang macam dining roomlah.Dalam bilik tu ada sebuah meja makan 6 kerusi dan perabut yang sangat minimalis (betul ke istilah tu).Biasanya KA akan duduk buat homework dengan kakak KA yang sulung,Noi dan yang kedua Zan.Itupun sebelum Zan gi asmara... e..ehh...asrama SMSains Kluang.Biasanya kitaorang (dah macam orang Singapor pulak...jangan mare) start lepas siap keja masing-masing kat dapor.Lepas Isya'lah lebih tepat lagi.


Kalau dah duduk berkumpul,buat keja tak mana,tapi yang banyaknya,bercakap.Yang paling banyak cakap tentulah....KA.Dengan gossip aka mengumpat.Cerita pasal 'sidia' atau 'sidia', 'Cikgu tu' dan 'Cikgu ni',suka-suka,gelak-gelak sampai tengah malam.Sampaikan Abah selalu marah."Suara orang lain,tak dengar pun.Yang dengar suara dia sorang.Bila suruh buat karangan, tak reti".Alahai...bengang betul.Tapi memang betul pun apa yang Abah cakap tu. Punyalah banyak idea masa bercakap,bila pegang pen nak menulis,tak tau menda.Sampai sekarang pun gitu jugak.Nak buat macamana dah kelebihan macam tu.Terima ajelah. Tapi sekarang,bila sesekali KA balik rumah Mak Abah kat Johor,berkumpul ramai-ramai adik-beradik,ipar-duai dengan anak-anak sedara yang dah besar-besar,suara KA juga yang tetap kedengaran.Kali ni Abah tak marahlah."Lama tak dengar suara bising-bising macam ni.Terutamanya suara Ani. Kalau dulu,suara dia aje...".Muahahaha.....


Sebenarnya KA nak tulis apa ni???OK.Kali ni KA nak bincang sikit pasal blogs dan bloggers. Sebenarnya KA ni baru celik komputer.Ini adalah satu kebenaran.Baru tahun lepas.KA yang beriya-iya suruh Yang beli komputer.Sampaikan pada hari komputer tu sampai rumah,KA ternganga-nganga dan terfikir-fikir macamanalah nak guna ni.ON dan OFF tu taulah.Yang lain-lain,KA dan Girl tengok Yang,Kakak,Abang dan By ajelah.Yang memanglah tau sebab pernah ikuti kursus kat tempat kerja.Kakak join kelab komputer masa belajar kat Maahad Darul Anuar,Pulau Melaka.Tapi Abang dengan By,tak tahulah masa mana dan kat mana dia belajar.Advance betul budak-budak ni.KA kena pantau.


Sebabnya.KA rasa malu bila terbaca tentang Tok Guru Haji Hadi.Siapa dia TG Haji Hadi???KA rasa orang PAS atau orang PR atau orang UMNO atau orang BN sekalipun,dah kenal jadi tak payahlah KA terangkan samada pernah berjumpa ataupun belum.Penerimaan terhadap peribadi TG, terpulang pada diri masing-masing.Cumanya bak kata pepatah "Tak Kenal Maka Tak Cinta" dan jangan prejudis.











Berbalik pada TGHH.Beliau telah diperkenalkan dengan ilmu IT seawal tahun 1984 lagi.Mari kita sama-sama mengikuti pengalaman beliau dari "Blog Langkap Online".










Setelah membaca pengalaman TGHH,malu rasanya.Dari tahun 1986 sehingga sekarang,berapa banyak kitab-kitab karangan TGHH yang telah digunapakai oleh Jemaah Islam.Kita,termasuk lah KA,apakah sumbangan yang dapat diberikan dengan kepandaian atau kepakaran (bagi yang pakar)kita menggunakan komputer.

Diawal n3 tadi,kan KA dah kata ,kalau nak menulis,tak tau mana nak mula dan kalau dah mula, tak tau bila nak berhenti.Ni tak masuk lagi cerita yang berkaitan dengan tajuk.Tapi KA rasa,KA terpaksa berhenti dulu kat sini sebabnya kerja-kerja kat rumah tak selesai lagi.InsyaAllah KA sambung.Bagi yang nak baca sambungannya,tunggulah n3 yang akan datang tapi bagi yang tak mahu,sila klik tanda 'X' di penjuru kanan PC anda.... muahahaha.....





No comments:

Post a Comment