Saturday, March 6, 2010

Homemade Chocolate Lagi...

Salam Ukhuwah...

Hari ni,KA dan 'pembantu-pembantu' 'bertungkuslumus' menyiapkan coklat yg nampaknya telah dapat menarik perhatian 'kanak-kanak' yang telah terlepas pandangan ibu-ibu, bapak -bapak dan 'kanak-kanak' yang tak takut gigi rosak di SMAASZA.

Tak baik rasanya menghampakan harapan mereka yang 'menaruh harapan'.Semoga dengan memakan coklat Mak Lang/Mak Ngah KA,anak-anak di SMAASZA dapat 'mereleasekan tension' mereka.Mengharapkan agar permulaan ini akan membawa kejayaan...keberkatan... dan kekayaan..........(InsyaALLAH)

KA cuba mempraktikkan apa yang telah dipelajari dari 'Sifu' KA (ZatiDHati) dan juga resepi daripada Dr Rahimah Isnin (Peanut Butter Crispy di blog http://homechoc.blogspot.com.Terima kasih Dr). Beliau juga merupakan 'Sifu' bagi ramai pembuat 'homemade chocolate' di Malaysia ni.KA selalu berurusan dgn Dr dalam pembelian coklat block dll.InsyaALLAH satu hari nanti,jika berkesempatan dan ada rezeki lebih,KA akan menambahkan lagi ilmu dengan Dr di Bandar Baru Bangi.

Untuk pengetahuan semua,buat masa ni KA hanya menggunakan coklat Compound dari jenis SICAO keluaran Syarikat BARRY CALLEBAUT  yang dikilangkan di Singapura.Dan ianya HALAL.InsyaALLAH.
Terdapat satu jenis lagi coklat yang biasa digunakan iaitu jenis Couverture.Coklat jenis ini adalah coklat Gred A.Ianya menggunakan teknik 'Tempering'.Oleh kerana KA masih tak confident lagi dengan teknik ni, makanya..... KA tangguhkan dulu.Yang pastinya,KA TIDAK menggunakan COOKING CHOCOLATE.

Sebelum KA mengakhiri n3 malam ni,mai kita cuci-cuci mata dengan gambar-gambar di bawah ni.Bagi sesiapa yang 'terlio'dan teringin nak merasai 'Homemade Chocolate' dan kek lapis yang pelbagai perisa dan jenis dari 'Nazeehan's Small Kitchen', bolehlah mengemailkannya di nazeehan@yahoo.com atau boleh juga menghubungi KA di 09-8458705 /019-9195752. InsyaALLAH dalam masa yang terdekat ni,KA akan lebih kemaskinikan butiran-butiran yang lebih lengkap.

Setakat ini dulu untuk malam ni.







Inilah pembantu-pembantu KA (basuh tangan dulu sebelum tolong Ummi...)



Setelah di'packing' untuk diedarkan (simple packing untuk SMAASZA)




Antara coklat yang dihasilkan...Dark Chocolate with Strawberry filling,Peanut Butter Cispy,



dan White Chocolate with Oreo Crumb.



Ini adalah proses 'step-by-step' untuk semua jenis coklat yang ber'filling'.


No comments:

Post a Comment