Tuesday, February 23, 2010

RINDU YANG TERPENDAM...27 TAHUN LAMANYA...

Salam Ukhuwah...

Pagi tu KA sedang berada dalam Lab Fizik.Ternampak Abah datang.Sukanya.Tak tahulah kenapa.Setiap kali nampak abah,KA rasa lega hati.Abah masuk lab.Minta izin Mr.Peter Quek (Cikgu Fizik)nak jumpa KA.KA keluar tanya Abah,"Kenapa Abah datang?"Abah kata ".........Abah dah mintak izin Cikgu nak bawak Ani balik."KA masuk lab semula. Cepat-cepat kemas buku.Masuk kelas pulak,ambik beg.

Sementara tu,Abah pegi kelas adik KA pulak,Lon(kelas 3 Perdagangan 1).Kami balik ke rumah.Terus ke BBU,Johor Bahru (rumah Makcik KA,Neen)Tapi KA tak ingat,kami ke sana naik apa.Masa tu,Abah tak ada kereta lagi.

Sampai sana,orang dah ramai.KA terus masuk ke dalam cari......Sedihnya KA.Tak dapat KA nak kata macamana.Baru minggu lepas KA jumpa dia.Tapi hari ni.....

Biasanya kalau Neen tak kerja samada hari Sabtu atau Ahad,Neen akan datang ke rumah kami di Kota Tinggi.Dan minggu tu Neen datang dengan Uncle Am (suami Neen),Farra (anak) dan .......

"Aku suka sangat datang rumah Buntat (panggilan manja untuk Mak KA) ni.Ramai yang melayan."Katanya dengan nada yang lemah.Neen kata,dah lebih 2 minggu 'dia'demam.

Hari tu,Mak KA goreng jemput-jemput ikan bilis.'Dia'makan banyak.Neen kata,'dia' tak ada selera makan.Sambil makan-makan,cerita-cerita,suka-suka,ketawa-ketawa dan macam-macam lagi.

Tapi hari ni.....23hb Februari 1983...

Hari ni KA masih merinduinya.Dah 27 tahun Tok Nyang pergi mengadap ILLAHI.MEMANG tak ada pengganti.KA selalu cerita pada anak-anak KA tentang Tok Nyang.KA nak mereka sayang Tok Nyang macamana KA sayang dia.Biar anak-anak 'rapat'dengan dia walaupun tak pernah jumpa.

Terlalu banyak kenangan KA dengan Tok Nyang....

Kita selalu pergi cari daun pegaga kat Dam P.U.B Ulu Choh.Bagi KA yang masih sekolah rendah,pergi jalan kaki,memanglah rasa jauh.

Lepas makan tengahari,pegi tengah padang,cari 'Jarum Mas'.Tok Nyang nak buat ubat.
Selalu curi makan hirisan pelam yang Tok Nyang jemur untuk buat'Acar Buah Pengantin'.

Mintak duit nak beli gula-gula."Lima sen aje Tok...Itu pun tak ada ke...?""Aku kata tak ada tu tak adalah..."sambil keluarkan beg duit dan segala benda dari kocek besar kat depan baju kurung lusuh dia."Ha!tengok-tengok,mana ada..."Memang tak ada.Yang ada cuma duit syiling lama entah zaman bila.

Kalau tidur rumah Tok Mak,(anak Tok Nyang,Mak kepada Mak KA)KA lebih suka tidur dengan Tok Nyang.Sambil dia main daun terup(tilik nasib orang agaknya,semoga ALLAH mengampunkannya)KA main bayang-bayang kat dinding."Ha!mainlah bayang-bayang tu.Malam nanti....."Apa lagi terus selubung dengan kain batik buruk Tok Nyanglah.

KA selalu cakap kat Tok Nyang "Nanti bila Ani besar...Ani beri Tok duit,penuh satu bilik..."

Tapi itu masa KA kecik-kecik.Sekarang KA tahu,Tok Nyang tak nak duit penuh satu bilik.Hanya Doa dan bacaan Al-Qur'an yang diharapkan.Pesan KA untuk diri sendiri dan
anak-anak,jadilah anak-anak Soleh dan Solehah yang mendoakan utk semua kaum Muslimin dan Muslimat,Mukminin dan Mukminat yang telah dulu meninggalkan kita.InsyaALLAH bila kita dah tak ada nanti,akan adalah orang-orang yang akan mendo'akan untuk kita.

Walaupun KA dah curahkan sedikit rasa hati di sini,kerinduan tu masih tak susut, malah makin menebal.KA rasa terkilan kerana tak cium Tok Nyang sepuas hati masa hari terakhir dia di dunia walaupun pipi tuanya dah sesejuk air di kali.

Doa KA yang selalu mengiringi Tok Nyang,Allahyarhamah Dara Binti Arshad:

"Ya ALLAH.Ampunkanlah segala dosa-dosanya walau sebesar zarrah sekalipun.Terimalah segala amalan baiknya walau sebesar zarrah sekalipun.Lapangkanlah kuburnya sejauh mata memandang.Terang benderangkanlah kuburnya dengan cahaya RahmatMU.Masukkanlah dia dan tempatkan dia ke dalam Syurga Firdaus dengan RahmatMU.Lindungkanlah dia dan jauhkan dia dari seksa kubur dan 'Azab Api Neraka.Tempatkan dia bersama hamba-hambaMU yang Soleh dan Solehah.Amin...Amin YA RABBAL'ALAMIN"

AL-FATIHAH....

1 comment:

  1. asna_tajudin@yahoo.comMarch 22, 2010 at 9:37 PM

    Salam,cik ani..
    sedey ar kngn c.ani ni..
    klu sy lh jd c.ani,ari2 sy nangis..
    WAWa!!

    ReplyDelete