Tuesday, September 28, 2010

SELAMAT ULANGTAHUN YANG KE-18 SAYANG.....



Salam Ukhuwwah...



18tahun dah berlalu.Sekejap aje KA rasa.Masih terasa lagi ngilunya kesakitan.Masih terdengar-dengar lagi merdunya tangisan.Semuanya buat pertama kali.Pengalaman yang tak dapat digambarkan tapi masih tetap dalam ingatan.'Dia'lah yang Allah pilih buat KA dan Yang,melalui keindahan pengalaman pertama sebagai Ummi dan Abah.







Dari kecik tak banyak ragam.Jarang menangis.Tapi kalau dah nangis...payah nak pujuk.Tak kuat melawan.Dalam adik beradik yang lain masa kecik-kecik,dia sorang tak pernah pukul KA.Kalau bercakap macam murai.Tak susah nak ajar ngaji.Bila kena marah,masih tetap kat situ mengaji
dengan linangan airmata.Ummi garang macam singa.





Kalau dia berasa hati dengan sesiapa saja,dari kecik sampai sekarang ni,kertaslah tempat dia curahkan segala.Ada satu kertas yang dia tulis hari Isnin 27/10/2003, lepas KA marah dia,masih KA simpan sampai hari ni.KA terjumpa masa kemas katil dia,lepas dia gi sekolah.Dia masukkan kertas tu dalam sampul bantal.KA pernah cerita pada Mak mertua pasal surat tu.Begenang air mata mak mertua KA."Ha!buat lagi macam tu pada anak.Kalau jadi apa-apa,dok ke nyesal nanti".Mungkin tidak.Sebab apa yang KA buat semuanya untuk kebaikan dia jugak.Tentu dia pun masih ingat pasal kertas tu,kan???


Tapi hari ni dia dah besar sebagai remaja solehah.Itulah yang Ummi dengan Abah nak.Kelemahan dan kekurangan sebagai insan memanglah ada.Sebab,nama pun manusia.


Selalu juga KA nangis sebab dia.Mudah sangat KA terasa hati dengan dia.Mungkin sebab KA sayang sangat kat dia.Tapi dia mana tahu.Nanti bila dia dah jadi seorang Ummi satu hari nanti,dia akan tahu.Macam KA jugak.Yang,selalu tegor KA bila KA nangis sebab dia.10 rahmat,akan Allah tarik dari mereka bila orangtua nangis sebab anak-anak.KA cakap,inilah cara untuk melepaskan apa yang terbuku didada.Tapi setiap kali KA terasa hati dan marah kat dia,KA akan ampunkan dan mohon Allah ampunkan dia.Yang kata,mungkin ini cara Allah uji untuk kifarah dosa-dosa kita.KA redha. Tapi,nama pun manusia.Ada orang lain yang Allah uji lebih teruk lagi.


Panjang pulak KA menceceh.


Dan hari ni,buat Kakak,Nurul Nazirah Nazir.Sempena Ulangtahun Kakak yang ke-18 ni.Ummi dan Abah do'akan dan sentiasa mendo'akan semoga Allah merahmati hidup dan mati Kakak dan segala yang Kakak lakukan yang tak melanggar syariatNya.Belajarlah bersungguh.Semoga mendapat Mumtaz dalam STAM tak lama lagi dan dapat sambung belajar kat Mesir.


"Sebab apa Kakak kena gi Mesir?Kat lain tak boleh ke?Tak boleh ke kalau Kakak nak ambik T**L???Tak boleh ke kalau Kakak nak gi .....???Itulah antara soalan-soalan yang selalu Kakak tanya akhir-akhir ni.Boleh...dan apa-apa pun boleh.Yang penting sekarang ni Kakak kena belajar bersungguh dan buat Istikhoroh.Ummi dengan Abah nak yang terbaik dan yang terbaik itu dari Allah.






p/s:besar dah anak dara ummi abah.tak lama lagi bermenantulah...muahahaha.....

























1 comment:

  1. terima kasih ummi...
    bersyukur sangat kerana akak dipilih oleh allah utk melihat dunia melalui ummi dan abah....tak terucap rasanya dengan kata2 utk mengucapkan terima kasih buat ummi dan abah...bersusah payah melahirkan akak,membesarkan akak dan mendidik akak..akak tahu semua tu adalah demi untuk mnjadikan akak anak yg solehah...

    tapi akak tahu,akak sekarang masih belum dpt memenuhi semua itu...maafkn akak kalu selalu buat ummi dan abah berasa hati sampai air mata mengalir...betul kata ummi..akak ego....

    akak takut rahmat allah pd akak hilang setiap kali ummi abah terasa hati ngan akak....

    ummi.
    akak sebak sgt bila baca part ummi bagitau tok pasal kertas tu...akak sedih..akak teringat tok...xsangka tok pon tahu....

    sesungguhnya ummi..hanya cara itu untuk akak lepaskan apa yang akak rasa....sebab akak xreti nk ckp cmne

    ummi,abah
    maafkan akak yea...
    moga hidup dan mati akak dlm kasih syg ummi,abah....

    ReplyDelete